Nørre Snede Bibliotek

Skolegade 2
8766 Nørre Snede
Åbent: Man 10-13, ons 14-18, tors 15-18 (ved hjælp fra frivillige)

Viser 5 events fra/efter 18. apr. 2024

Byg fremtidens by i LEGO klodser
20 Apr Andet

Byg fremtidens by i LEGO klodser

Lørdag den 20. april 2024, kl. 10-13.
Skolegade 2, Nørre Snede
Nørre Snede Bibliotek inviterer alle byggeglade børn over 5 år og deres. voksne til hyggeligt og kreativt LEGO byggeri. Hanne fra Hannes Klodseri kommer forbi med tusindvis af LEGO klodser, figurer og sjove elementer,..

Så der er mulighed for at bygge alt, hvad du kan finde på

Hvordan tænker du, at fremtidens biler og huse ser ud? Kører bilerne på gulerødder, og varmes husene op af lava? Det bliver spændende at se dit bud på Fremtidens by. Slip fantasien løs og kom og vær med.

Vi bygger på gulvet i skofri-zone, så medbring lune sokker eller hjemmesko og evt. en snack og drikkelse til at holde energien kørende.

Det er gratis at deltage, men alle byggemestre skal trække billet, for der er et begrænset antal pladser.

Dit bibliotek har også masser af bøger med ideer til at bygge, klik her
Klimahandledag på Nørre Snede Bibliotek
25 Apr Marked/byfest

Klimahandledag på Nørre Snede Bibliotek

Torsdag den 25. april 2024, kl. 16.30-20.30.
Pris: Entré: 40 + gebyr
Skolegade 2, Nørre Snede
Få inspiration, vær med til marked og grøn fællesspisning..

På markedet, hvortil der er fri entré, kan du få repareret defekte ting i pop up repair caféen, høre om blomster og insekter og om bæredygtighed i børnehøjde, tage på skovvandring, lave kvashegn, frøbomber og meget mere.

Hærvejskoret synger et par sange inden fællesspisning med klimaglad mad fra C -Gastronomi, (billet 40 + gebyr) hvor der samtidig vil være samtaler om muligheder for klimahandlinger.

Aftenens sidste indslag sætter fokus på hvordan vi som borgere bliver involveret i kommunes klimaplaner. Mød Kasper Pauli Pedersen, formand for Klima-, Natur- og Bæredygtighedsudvalget, der stiller op til samtale og spørgsmål om klima og bæredygtighed i Ikast-Brande Kommune.

Det overordnede program:
  • Kl. 16.30-18.30: inspiration og marked
  • Tag med på "skovvanding" i Region Midts første lommeskov
  • Pop up repair café v/ Aksel Kloster: Smid ikke støvsugeren, brødristeren eller andet som ikke mere dur væk, men tag og lad vores lokale repair eksperter give det nyt liv
  • Hør om blomster og insekters betydning for vores fælles liv v/ naturvejleder Maria Mosegaard, Danmarks Naturfredningsforening
  • Vær med når klimamonstrene sætter gang i aktiviteter for børn om klima og bæredygtighed - Karoline Ek Olsen, Ikast-Brande Kommune
  • Lær at lave frøbomber og spred glæde og vilde blomster lige der hvor du bor. Det er smukt og er mad for arter
  • Hør om Nørre Snede Energifællesskab, og hvordan vi køber billig strøm sammen og producerer lokalt
  • Kl. 18.30: Fællesspisning
  • Hærvejskoret synger et par sange
  • Klimasamtaler ved bordene
  • Kl. 19.30: Kasper Pauli Pedersen i samtale og spørgsmål

Deltagelse i klimahandledagen er gratis, men der skal købes billet til fællesspisningen.
Billetter à 40 kr. for mad + gebyr. Der kan købes billet frem til og med fredag den 19. april kl. 12.

Drikkevarer kan købes på stedet.

Dagen er arrangeret i samarbejde mellem Nørre Snede Grønne Nabofællesskaber og Ikast-Brande Bibliotek
7 Aug Andet

Repair Café Nørre Snede

Onsdag den 7. august 2024, kl. 14-17.
Skolegade 2, Nørre Snede
"Fixerne" i repair cafeen har som mål er at reparere ting og sager, der er slidt eller gået i stykker..

Hvis genstanden kan repareres og på den måde få længere levetid, er det til gavn for både ejeren, miljøet og giver mindre skrot.
Alle reparationer er gratis. "Fixerne har værktøjet og erfaringen, da de har prøvet at "genoplive" rigtigt mange forskellige ting. Evt. reservedele skal gæster selv betale, men "Fixerne" giver hjælp til både at finde og bestille
4 Sep Andet

Repair Café Nørre Snede

Onsdag den 4. september 2024, kl. 14-17.

Forfatteren Jens Smærup Sørensen fortæller
11 Sep Foredrag

Forfatteren Jens Smærup Sørensen fortæller

Onsdag den 11. september 2024, kl. 19-21.
Pris: Entré: 50+gebyr
Skolegade 2, Nørre Snede
Jens Smærup Sørensen vil fortælle om sin nyeste bog "Evigt i tiden", der foregår i forskellige epoker i årene omkring de seneste tre århundredskifter..

Men personerne er hele tiden de samme: Lone og Jakob og deres familie og andre af folkene i Skovby. Vi følger deres liv som det formes og udvikler sig under den enevældige konges landboreformer, i højskolernes og andelsforetagendernes storhedsperiode, og i vores tid hvor de som moderne fødevareproducenter må forholde sig til en miljøbevidst offentlighed. Og har de måske allerede gjort sig til medskyldige i katastrofale klimaforandringer?

Jens Smærup Sørensen (f. 1946) har et stort og omfangsrigt forfatterskab, som indeholder alt fra digte til børne- og ungdomsbøger. Se hvad dit bibliotek ellers har på hylden. Mest kendt er han for sine noveller og romanerne 'Mærkedage' (2009) og Klinten' (2020). Han skriver katastrofalt smukt om mødet mellem det traditionelle og det moderne. Et tema der går igen i romanen 'Evigt i tiden' (2023)