Tinghuset

Samal Lamhauge, Formand
Hvedevænget 14
Ulfborg

Tinghuset er det gamle rådhus i Ulfborg, som i dag fungerer som en kulturforening med forskellige aktiviteter og udstillinger

Viser 2 events fra/efter 25. apr. 2024

Lær at male naturalistiske portrætter, landskaber og stilleben
25 Apr Undervisning

Lær at male naturalistiske portrætter, landskaber og stilleben

Torsdag den 11. januar til torsdag den 2. maj 2024, 14 mødegange kl. 09-11.30.
Tinghuset,
Tingvej 5, Ulfborg
Vil du. gerne lære at male naturalistiske billeder, portrætter, landskaber eller. stilleben, er dette kursus lige tilrettelagt for dig. Efter 27. år som billedkunstlærer i gymnasieskolen, og 12 år som aftenskoleunderviser, er..

Det Franks erfaring, at alle kan lære at male naturalistiske motiver uanset
deres forudsætninger. Begyndere, let øvede og mere erfarne kursister er derfor
meget velkomne.

Kurset
tager netop udgangspunkt i den enkelte kursists erfaring og niveau. Du
undervises i de teknikker kunstmalerne har brugt og du vil få masser af
individuel sparring og udfordring. Du vil få mulighed for at arbejde meget
intenst med dine egne værker, og gradvist se resultatet af din indsats.

Eneste
forudsætning for at deltage er, at du har lyst til at male naturalistiske
motiver sammen med andre amatørmalere. Vi hygger os gevaldigt og har hver gang
en tiltrængt kaffe/the pause. Du får råd og vejledning til at købe de
materialer du har brug for undervejs

Underviser: Frank Weber
Fernisering af maleriudstilling
11 Maj Fernisering

Fernisering af maleriudstilling

Lørdag den 11. maj 2024, kl. 14:00.
Tinghuset,
Tingvej 5, Ulfborg
Vestjysk Kunstforening Ulfborg afholder fernisering af Signe M. G. Mouritzens udstilling "Fortællinger"..

Signe M. G. Mouritzen bor i Lomborg ved Lemvig, hvor hun har værksted i stalden op og ned af familiens hønsehus.

"Når jeg arbejder i mit værksted, er jeg temmelig afsondret, og der er også dårlig mobildækning", fortæller Signe, "men når hønsene kagler op og har lagt æg, kan jeg altid høre det."

Signes mand murede malerværkstedet op under Corona for fire år siden, og det var absolut tiltrængt at "få sit eget" efter at være flyttet fra sit atelier, først i København, siden i Esbjerg.

I 2010 rykkede familien til ægtefællens familiegård i Lomborg, hvor deres to børn er 5. generation.

Malerierne på udstillingen i Tinghuset anvender såvel natur som kultur som baggrundstæppe for billedernes narrativ. Her er performende dyr, væsner og mennesker, men ligeledes naturskildringer med iboende symbolbetydning og desuden samfundskritiks og politisk undren. Farvetilgangen er i klare, skære nuancer uden brug af sort, men de mørke kontraster domineres af violet og dybblåt.

Ud over oliemaleri arbejder Signe M. G. Mouritzen med akvarel, tegning og grafik, og hun har skabt illustrationer samt udført vægmalerier og kulisser.

Signe M. G. Mouritzen er medlem af Vestjyske Kunstnere og har mere end 50 udstillinger bag sig, senest i Aulum Mølle og Dronninglund Kunstcenter. Desuden har hun været repræsenteret på adskillige censurerede udstillinger, heriblandt KS i Tistrup, Gimsinghoved i Struer og i DR.

Udstillingen i Tinghuset Ulfborg løber fra 11. maj til 1. juni