Brande Bibliotek

Repair Cafe Brande
4 Apr Andet

Repair Cafe Brande

Torsdag den 4. april 2024, kl. 14-17.
Pris: Entré: 00 kr
Ole Bendix Vej 7, Brande
"Fixerne" i repair cafeen har som mål er at reparere ting og sager, der er slidt eller gået i stykker..

Hvis genstanden kan repareres og på den måde få længere levetid, er det til gavn for både ejeren, miljøet og giver mindre skrot.
Alle reparationer er gratis. "Fixerne har værktøjet og erfaringen, da de har prøvet at "genoplive" rigtigt mange forskellige ting. Evt. reservedele skal gæster selv betale, men "Fixerne" giver hjælp til både at finde og bestille
Seniorcafé
8 Apr Andet

Seniorcafé

Mandag den 8. april 2024, kl. 09-11.30.
Ole Bendix Vej 7, Brande
Kom og vær med når Brande bibliotek inviterer til seniorcafé..

Der vil være mulighed for at spille forskellige brætspil. Biblioteket råder over lidt, men tag også gerne selv et med.

Lokalhistorisk bio viser filmen Kuljyder og Ilse Christensen fortæller om sit støtteprojekt i Kibera, Kenya.

Vi sørger for at have kaffen klar.
Tilmelding ikke nødvendig
Frejas Strikkeworkshop med oplæg:
13 Apr Workshop

Frejas Strikkeworkshop med oplæg: "Strik en Hue af garnrester."

Lørdag den 13. april 2024, kl. 14-16.
Pris: Entré
Ole Bendix Vej 7, Brande
Freja holder workshop med foredrag. Genbrug er sagen med mange ting, her handler det om genbrug af garnrester. (Pris på dagen 90. )..

Freja vil dele sin passion for strik med rester og vise deltagerne sine hemmelige teknikker og tricks. Alle kan deltage uanset strikke-erfaring, men det er dog en fordel hvis alle kan strikke ret og vrang.
Alt hvad deltagerne skal medbringe er en rundpind der er 40cm lang og enten 8 eller 10mm tyk.

Til workshop og foredrag kommer Freja omkring hvordan strikkefastheden rammes, når der arbejdes med rester og de forskellige teknikker til farve- og garnkombinationer.
Få også tips til hvordan der bindes og hæftes ender på smukke og holdbare måder.
Endelig finder deltagerne ud af hvordan man bygger det ultimative garnlager, der vil inspirere alle til at strikke med og få brugt deres rester.

Efter oplægget kommer der gang i strikkepindene og alle går i gang med at skabe huer af rester. Freja har masser af garn med, og der bliver mulighed for at l lege med "reste-nøgler" og strikkeprøver. Sammen finder deltagerne det perfekte garnmatch og der øves i kunsten at strikke knuderne på bagsiden.Efter workshoppen får alle deltagere ca. 100 gram garnrester med hjem og opskriften på Frejas populære "Ekstra Chunky Hue" som de kan strikke færdig derhjemme.

Glæd dig til en inspirerende workshop med oplæg og maasser af tid til spørgsmål, strik, samtaler og hygge!
Vildere naturnationalparker, dansk naturkrise og de store dyrs genkomst
23 Apr Foredrag

Vildere naturnationalparker, dansk naturkrise og de store dyrs genkomst

Tirsdag den 23. april 2024, kl. 19-21.
Pris: Entré: 00 kr
Ole Bendix Vej 7, Brande
I ord og naturbilleder gør Rune Engelbreth Larsen os klogere på den danske naturkrise, og hvorfor vildere naturnationalparker kan være en del af løsningen på problemet. Fri entré, men husk billet..

På globalt plan er ca. 200.000 arter uddøde inden for de seneste 500 år som følge af menneskets udbredelse, naturødelæggelse og ressourceforbrug - I Europa har dansk natur det særlig slemt og ligger i bund i EU. Derfor er der brug for at gentænke en naturforvaltning, der i højere grad tager udgangspunkt i naturens præmisser.

Herhjemme har dansk naturpolitik og naturforvaltning haltet og hvad skal der til for at fremme biodiversiteten i Danmark?

Ordet og konceptet "naturnationalpark" er opfundet af forfatteren og er i dag under etablering 15 steder i Danmark. Foredraget redegør bl.a. for, hvorfor naturnationalparker indebærer udsætningen af store dyr som f.eks. vildheste, elge og bisoner - og kommer ind på de udfordringer, der følger med i form af dyrevelfærd, hegn og sikkerhed.

Rune Engelbreth Larsen er idéhistoriker, forfatter og naturfotograf. Medlem af Repræsentantskabet og Naturfagligt Udvalg i Danmarks Naturfredningsforening. Tidligere medlem af Det Etiske Råd (2017-22), klummeskribent på dagbladet Politiken (2004-2016) og naturkommentator for Altinget (2015-2021). Rune Engelbreth Larsen har skrevet 20 bøger, senest: 'Naturnationalparker og de store dyrs genkomst' (2023)
30 Apr Foredrag

"Jagtberetninger - 30 jægere fortæller" / foredrag med Zenia Maltha

Tirsdag den 30. april 2024, kl. 19-21.
Pris: Entré: 50 + gebyr
Arrangør: Brande Bibliotek. Brande Jagtforening, Risbjergvej 60, Brande
Handler jagt i bund og grund kun om at trykke af på aftrækkeren? Er man en hæslig jæger, fordi man mærker adrenalinen pumpe når man slår ihjel? Er jagt så givende som mange påstår? ENTRE PÅ DAGEN 60..

Zenia Maltha vil igennem dette foredrag tage os med igennem 30 forskellige jægeres fortællinger, tanker og holdninger inden for jagten. Du vil både blive mødt af Zenia's egne beretninger, hvor jagten ikke er gået som forventet og hun er blevet udfordret på det etiske aspekt - samt et uddrag af nogle af beretningerne fra bogen.

I foredraget deler Zenia Maltha sin rejse, overvejelser og de fordomme hun møder på sin vej, når hun fortæller at hun er jæger- inde. For hvad driver os egentligt ud i jagten? Jagten på kød? Jagten på gode oplevelser? Eller noget helt tredje?

Zenia Maltha er influencer, skribent og fotograf. Hun har 31.000 følgere på Instagram. Her tager Zenia Maltha sine følgere helt tæt med ud på jagt, og har både vist frem, da hun ramte sin første buk og da det lykkedes at få en kronhjort med hjem. Hun viser også familielivet, natur og friluftslivet