Musikforeningen Musik-i-Rønde (MiR)

Whiskysmagning - før koncerten med TRADISH
26 Apr Workshop

Whiskysmagning - før koncerten med TRADISH

Fredag den 26. april 2024, 18:00 - 19:00.
Pris: Entré: 200 kr
Arrangør: Musikforeningen Musik-i-Rønde (MiR). Kulturhotellet Rønde, Hovedgaden 10, Rønde
WHISKY- SMAGNING kl. 18-19 forud for koncerten ved Flemming Gerhardt-Pedersen/Søren Borel (KALØ WHISKY & VIN APS i Bjødstrup/Feldballe)..

Vi skal smage:

Teeling Irish Whiskey - small Batch - Rum Cask Finish.
The Whistler Irish Whiskey - Oloroso Sherry Cask Finish.
The Whistler Irish Whiskey - Imperial Stout Finish.
The Whistler Irish Whiskey - The Good, the Bad and the Smokey - Peated Quater Casks finished.
Vi vil udskænke 2 cl i hver i 4 glas. Vi fortæller om de enkelte whiskies, forskellen mellem irsk og skotsk whisk(e)y, irsk whiskeys historie, fadenes betydning for smagen og lidt røverhistorier. minimum 20 deltagere
Tradish - irsk folkemusik

Fredag den 26. april 2024, kl. 19.30-22.
Pris: Entré: 80-210 kr Køb/bestil billet
Siden de blev dannet i 2009, har Tradish optrådt på hundredvis af scener på tværs af Europa. Bandet har mødt og genset et publikum, der værdsætter den åbne og personlige tilgang til den traditionelle irske musik, der kendetegner Tradish..

Som en del af den levende irske musiktradition, spiller Tradish sig ind i en spændende og livsbekræftende blanding af det gamle og det nye, fortid og nutid, med en stærk forankring og respekt for rødderne.

Tradish er:

John Pilkington: vokal, guitar, bouzouki

Louise Ring Vangsgaard: violin, viola, vokal

Brian Woetmann: bodhrán, percussion, mandolin, vokal, step

Deres sidste album: Handmade tales- er en samling af 15 håndlavede numre udført på håndlavede akustiske instrumenter - 15 fortællinger med hver sin historie. Det er et destillat af bandets helt specielle lyd, hvor deres egne kompositioner tilføres den irske traditionelle musik. Handmade tales er et snapshot af, hvordan bandets karakteristiske lyd har udviklet sig gennem mange års sammenspil: lyden af 3 stemmer og 6 hænder, som spiller på instrumenter håndbygget af træ, strenge og gedeskind.

Det forrige album : Roots & Shoots- høstede begejstrede anmeldelser tværs over Europa, og Tradish blev valgt som ét af 10 bands til at repræsentere Danmark i musikeksport projektet "Danish Roots - Growing in the World".

Koncerten er støttet af Syddjurs kommune og Statens Kunstfond
Folkemusik og -dans med Trio Atli og Asta Jensen

Onsdag den 8. maj 2024, kl. 19.30-22.
Folkemusik og -dans med Trio Atli. I samarbejde med musikforeningen MiR indbyder Trio Atli til en aften med musik og dans på Kulturhotellet i Rønde. Trio Atli består af Lisbeth Hjorth, Poul Pedersen og Kurt Grouleff..

Trioen har hver uge i mange år spillet til folkedans rundt omkring på Djursland og nu gælder det så Rønde!

Med sig bringer trioen en erfaren instruktør - Asta Jensen - som vil guide gæsterne og give den nødvendige instruktion til de fremmødte. Det vil også være en dansevenlig aften for interesserede, som ikke har erfaring med folkedansen.

Midt på aftenen vil der være en pause hvor man bl.a. kan nyde en kop kaffe og en kage, som er inkluderet i entrébilletten. Desuden kan der købes øl, sodavand og vin i baren før og efter musik - samt i pausen.

Billet á 50 kr kan købes på forhånd her eller bestilles til betaling ved indgangen.

Desuden kan der reserveres billet ved Lisbeth Hjorth på tlf : 42962981
Trouble Cats

Fredag den 31. maj 2024, kl. 19.30-22.
Pris: Entré: 90-230 kr Køb/bestil billet
Opstod i 1987, da bluesboomet væltede frem, og spillestedet Fatter Eskil i Aarhus var hjemmebanen. Trouble Cats blev hurtigt et meget efterspurgt navn og spillede de næste mange år 80-100 koncerter årligt i både ind- og udland og udgav flere album..

I dag er Trouble Cats stadig det, de altid har været: Et flittigt turnerende band med deres helt eget udtryk og en stor kærlighed til bluesrødderne og den enkle rock 'n' roll.

Som band har Trouble Cats en stærk holdånd og er et musikalsk kollektiv med en efterhånden telepatisk måde at skabe musik på. Enten det er i studiet, i øvelokalet eller live foran et publikum. Ude på scenerne er Trouble Cats aldrig bange for at lade publikum spille med, vriste sig fri af det sikre og kaste sig ud musikalske eventyr og letantændelige øjeblikke.

Der er masser af liv i de gamle katte, som nu er aktuelle med albummet "Hard Facts & Poetry". Ti originale nye sange alle skrevet af bandet selv. De nye sange bekræfter Trouble Cats' udtryk og måde at arbejde på. Som band har de altid skrevet og udgivet eget materiale. Det har i alle årene været deres kendetegn.

Trouble Cats var nomineret til to priser ved Danish Music Awards Blues 2023! Årets Danske Bluesudgivelse (albummet "Hard Facts & Poetry") og Blues Liveprisen

Trouble Cats er:

Henrik Hansen, mundharpe, vokal