Løgumkloster Højskole

Foredrag: Europas unge stemme
7 Maj Foredrag

Foredrag: Europas unge stemme

Tirsdag den 7. maj 2024, 19:30 - 21:00.
Brorsonsvej 2, Løgumkloster
Elena Maria Askløf og Peter Lauge har rejst rundt i Europa for at have talt med europæiske unge og deres forskelle og ligheder, deres kampe og visioner. De har set Europa forandre sig, og de har talt med de unge, der står midt i tidens strømninger..

Europæiske Unge: Ti Års Udvikling og Fremtidige Udfordringer

For at forstå de europæiske unge, deres forskelle og ligheder, deres kampe og visioner, har Elena Maria Askløf og Peter Lauge rejst rundt i Europa med deres kameraer og spørgsmål siden 2013. De har set Europa forandre sig, og de har talt med de unge, der står midt i tidens strømninger og det er deres fortællinger, vi skal høre om i dette foredrag.

Elena og Peter har møde mange mennesker og oplevet meget. De stod fx i 2015 på Lesbos' kyst og så gummibådene komme i land. I 2017 mødte de britiske unge efter Brexit. I 2018 interviewede de demokratiforkæmperne i Kiev. I 2023 dokumenterede de queerkultur i Berlin og modpolerne i det splittede Ungarn. Med deres engagerende fortællinger og videomateriale vil Peter Lauge præsentere de sidste ti års udvikling i Europa for at forstå, hvor vi står i dag og for at tage stilling til, hvor vi skal hen.

v/Peter Lauge, Vores Europa

Tilmelding er ikke nødvendig
Foredrag: Danskernes madvaner anno 2024
21 Maj Foredrag

Foredrag: Danskernes madvaner anno 2024

Tirsdag den 21. maj 2024, 18:00 - 21:00.
Pris: Entré: Fællesspisning 50 kr, foredrag er gratis
Brorsonsvej 2, Løgumkloster
Direktør for Madkulturen, Judith Kyst, kaster i sit oplæg lys over den danske madkultur anno 2024, hvor samfundskriserne længe har stået i kø, og hvor pris og sundhed i høj grad fylder i danskernes bevidsthed..

Judith Kyst, direktør for Madkulturen holder foredrag om danskernes madvaner på baggrund af Madkulturens seneste rapport:

Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsorganisation under Fødevareministeriet, der arbejder for at styrke madkulturen i Danmark gennem almennyttige og kommercielle projekter, som alle baserer sig på viden om danskernes madkultur.

Hvert år undersøger Madkulturen danskernes mad- og måltidsvaner, som giver et bredt indblik i, hvordan det aktuelt står til med danskernes madlavning, hvordan vi forholder os til vores råvarer og den grønne omstilling på tallerkenen, samt hvad fællesskabet omkring maden egentlig betyder for os.

Vi skal inden foredraget sammen smage på, hvad en grøn hverdagskost kunne indeholde.

PRIS

Fællesspisning: 50 kr. - betales kontant eller via Mobilepay ved ankomst

Foredrag: Gratis

PROGRAM
18.00: Grøn fællesspisning i den store spisesal samt på terrassen, hvis vejret er godt - kræver tilmelding

19.30: Foredrag med Judith Kyst, direktør Madkulturen: Danskernes madvaner anno 2024

Tilmelding på hjemmesiden
Foredrag og fællesspisning i Klima-køkkenet: Du danske sommer, jeg elsker dig
18 Jun Foredrag

Foredrag og fællesspisning i Klima-køkkenet: Du danske sommer, jeg elsker dig

Tirsdag den 18. juni 2024, 18:00 - 21:00.
Pris: Entré: Fællesspisning 50 kr, foredrag er gratis
Brorsonsvej 2, Løgumkloster
Aftenen består af en fællesspisning, med brug af sommerens råvarer, og derefter en rundvisning i højskolens have, her hører vi om hvilke råvarer, der er i sæson nu og hvordan det har formet den danske madkultur omkring sommertid v. Anika Karlsen Thor..

Velkommen til det tredje foredrag i Klima-køkken-regi, mens vi venter på Klima-køkkenets byggeri står færdigt efter sommer.

Vi starter aftenen med fællesspisning, hvor vi skal smage på sommerens råvarer fra Middelalderhaven.

Velkommen til det tredje foredrag i rækken i Klima-køkkenet.

Vi mødes efter aftensmad og får en rundvisning i højskolens have, her hører vi om hvilke råvarer, der er i sæson netop nu og hvordan det har formet den danske madkultur omkring sommertid v. Anika Karlsen Thor, Madudvikler i Klima-køkkenet

Klimakøkkenet er støttet af Norda-fonden, og foredragsrækken "Fællesspisninger i Klimakøkkenet" er støttet af Folkeoplysningspuljen.

18:00-19:30 - Fællesspisning

19:30-21:00 - Rundvisning i haven

Pris: 50 kr. for fællesspisning - betales ved indgangen kontant eller via Mobilepay

Foredrag: Gratis

Tilmelding på hjemmesiden
Skyernes vilde verden
17 Sep Foredrag

Skyernes vilde verden

Tirsdag den 17. september 2024, 19:30 - 21:00.
Pris: Entré: 50 kr
Brorsonsvej 2, Løgumkloster
Søren Hauge, der er forfatter, terapeut, magister i idéhistorie og filosofi, holder foredrag om himlens enorme mangfoldighed af skyer og lysfænomener, som har været en kilde til stor inspiration for malere og forfattere gennem tiden..

Himlens enorme mangfoldighed af skyer og lysfænomener er overvældende og fyldt med både overraskelser og hemmeligheder, som betager mange mennesker, også selvom mange kun kigger kort op på himlen i få sekunder ad gangen, og går glip af fascinerende syn. Himlen påvirker vores sind og psyke gennem former og farver og stemninger. og har været en kilde til stor inspiration for malere og forfattere gennem tiden. Den gigantiske verden over vores hoveder er helt enkelt en vild og magisk verden.

Du behøver ikke at være meteorolog eller ekspert i skyer for at lære skyernes sprog at kende. Det er faktisk muligt på få timer at lære deres basale sprog at kende, så du kan genkende dem på himlen og få noget helt nyt ud af at kigge op hver eneste dag. Jeg vil dele særligt udvalgte billedeksempler på betagende skyer, og du vil i løbet af foredraget lære skyernes ABC på en helt enkel måde, samtidig med at du vil se både sjældne og overrumplende eksempler på skyer og lysfænomener. Vel mødt til nogle timer med hovedet i skyerne!

v/Søren Hauge, forfatter, terapeut, magister i idéhistorie og filosofi.

PRIS: 50 kr. betales ved indgangen på enten Mobilepay eller kontanter