Mølholm Sognehus

Niels Skousvej 13A
7100 Vejle
Tlf: 75 83 65 89

Mølholm Kirkes Sognehus. Kirkekontoret åbent hverdage kl. 9-12 og 13 - 15 torsdag tillige 16-17. Tlf. 3068 7193. Kirkegårdskontoret hverdag kl. 10-11 tlf. 2929 2163

Viser 2 events fra/efter 29. mar. 2024

Hvordan skal vi forstå dannelse i vores moderne samfund?
25 Apr Foredrag

Hvordan skal vi forstå dannelse i vores moderne samfund?

Torsdag den 25. april 2024, 19:30-21:30.
Mølholm Sognehus,
Niels Skousvej 13A, Vejle
Vi får besøg af Johannes Adamsen, ph.d. og lektor på læreruddannelsen, Aarhus. Dannelse tales der nu igen om i mange sammenhænge - som noget kært der er tabt eller som løsningen på tidens uddannelsesmæssige udfordringer..

Siden antikken har man haft forskellige ideer om det dannede menneske - altså den dannede mand. Med moderniteten dukkede dannelsesbegrebet frem igen for at blive forsøgt destrueret især i 1970'erne som et udtryk for borgerlighed og/eller det elitære.

Men dannelsesbegrebet er andet og mere end en videnssum (Homer, Shakespeare, fransk etc.), det er også en 'hjertets' eller sindets dannelse. Bemærk ordet 'også'. Foredraget vil placere diskussionen og analysere problemerne for at fremsætte et nyformuleret bud på en til dels gammel dannelsesforståelse. Dannelse har udgangspunkt i frihedsidealet og vil derfor komme i klemme, hvis det bliver en tvang eller en udefrakommende handling.

Gratis adgang. Kaffe kr. 50. Ingen tilmelding
Livsfortælling v/Monica Ray og Lars Jørgensen
26 Sep Foredrag

Livsfortælling v/Monica Ray og Lars Jørgensen

Torsdag den 26. september 2024, kl. 19-21.
Mølholm Sognehus,
Niels Skousvej 13A, Vejle
Stairway, en dansk NGO i Filippinerne VI SÆTTER SPEJLE I SOLEN TIL ALLE DER KÆMPER PÅ SKYGGESIDEN det er ALDRIG børnenes skyld! lyder det fra Lars Jørgensen med indignation i stemmen og udstråling fra øjnene og helt ind i sjælen ALDRIG!.

Måske var det den fornemmelse, der ramte Monica og Lars som ganske unge feriegæster i Filippinerne. Børnene på gaden, eller børnene udsat for sex-turisme - ingen af dem var selv skyld i deres egen situation. Så nogen måtte gøre noget, sætte spejle i solen til at kaste lys ind til alle, der kæmper på skyggesiden, som GNAGS synger det i Danmarkssangen. Men dette her var langt fra Danmark og der var ikke umiddelbart andre, der kunne eller ville gøre noget. Derfor gjorde Monica og Lars det. Monica Ray med rødderne dybt plantet i Washington DC, der hvor barndommens drømmegade med boldspil i haverne, kaffe på verandaerne og frugtsælgere på gaden blev forandret af narkopushernes indtog, da hun var draget ud i verden som ung. Og Lars Jørgensen med rødder kortvarigt her hos os i Mølholm (her, hvor hans mor Ellen nu bor) og ellers med rødder i Assendrup som købmandssøn til Lauge og Ellen og med udlængsel og mod på verden og livet, ja og en sund retfærdighedssans