Husets Teater

Vesterbro Blues
25 Apr Ekskursion

Vesterbro Blues

Torsdag den 25. april 2024, 16.30 -18.15.
Pris: Entré: 159 kr
Halmtorvet 9B, København V
Uforudsigelig! Hvis vi skal beskrive Vesterbro med ét ord. Så må det være uforudsigelig. Vi ved aldrig helt, hvad vi oplever, når vi går byvandring på Vesterbro. Det er den bydel, der har været igennem den vildeste udvikling..

Vi har som mål at vise jer områder, kontraster og selvfølgelig at fortælle jer historier om de kendte og de ukendte. Kom med på en meget anderledes byvandring, hvor vi fortæller om slagterne i Kødbyen, om arbejderne i de små lejligheder og om Nordeuropas største byfornyelsesprojekt, der bogstavelig talt vendte op og ned på Vesterbro.

Vi tager jer med på byvandring gennem Vesterbro, hvor vi går igennem Kødbyen, og hvor I hører om stofscenen dengang og nu. Vi fortæller også om det sociale hjælpearbejde, som stadig er en stor del af Vesterbro. Vi fortæller om dem, der kommer her og om dem, som bor her. Vi fortæller om Onkel Danny, Tove Ditlevsen, om at være fræk som en slagterhund, eller bare at være en bondefanger. Vi kommer forbi Stjerneradio på Istedgade, hvor vi fortæller om Besættelsestiden og om dannelsen af Holger Danske, Danmarks største sabotageorganisation
Managing Discomfort

Onsdag den 1. maj 2024, 18 & 20.
Pris: Entré: Børn/Unge: 100 kr, Gruppe, Børn/Unge: 40 kr, Gruppe, Voksen: 130 kr, Løssalg: 170 kr
Halmtorvet 9B, København V
Performance Festival i rød og sort sal. Aldersgruppe: Fra 15 år..
Managing Discomfort

Torsdag den 2. maj 2024, 18 & 20.
Halmtorvet 9B, København V
Performance Festival i rød og sort sal. Aldersgruppe: Fra 15 år..

FURIER

Torsdag den 6. juni 2024, kl. 14.
Pris: Entré: Børn/Unge: 730 kr, Gruppe, Voksen: 760 kr, Løssalg: 800 kr Køb/bestil billet
Halmtorvet 9B, København V
Fædra, Elektra & Kassandra opført i én marathonvisning. Ny dansk dramatik. Aldersgruppe: Fra 15 år. Varighed: 480 min med pause..

To gange opføres den anmelderroste og stjernespækkede trilogi FURIER som én marathonvisning!

Sæt en hel dag af til en rejse ind i det græske mytelandskab, når du kan opleve fortællingerne om de furiøse kvinder Fædra, Elektra og Kassandra, spillet i forlængelse af hinanden. Hver forestilling har kunne opleves separat på Husets Teater, da de blev opsat i henholdvis 2022, 2023 og 2024, men får nu et ekstra lag. I pauserne mellem forestillingerne vil det være muligt at opleve talks, samt at købe aftensmad.

Trilogien er skabt af instruktør Anja Behrens og scenograf Christian Albrechtsen, og forestillingerne har alle høstet store roser fra både publikum og anmeldere

Medvirkende: Marina Bouras, Henrik Birch, Jeppe Marling, Mathilde Arcel, Asta August, Lotte Andersen, Benedikte Hansen, Peder Holm Johansen

Fædra

Torsdag den 6. juni 2024, kl. 14.
Halmtorvet 9B, København V
CPH Stage. Ny dansk dramatik. Aldersgruppe: Fra 15 år. Varighed: 75 min uden pause..

Fædra lever et godt liv med karriere og ægteskab. Da hun forelsker sig i sin stedsøn, sætter hun det hele på spil. Stedsønnen har livet foran sig og elsker en ung kvinde, som han vil dele magten med. Fædra ædes op af jalousi. Hvor langt er hun villig til at gå i sit kompromisløse begær?

FÆDRA er første del i teatertrilogien FURIER skabt af instruktør Anja Behrens og scenograf Christian Albrechtsen. I denne og de to næste sæsoner på Husets Teater præsenteres trilogien baseret på tre markante kvindelige hovedroller fra den græske mytologi: FÆDRA, ELEKTRA og KASSANDRA.

Arven fra de græske urmyter er desuden en tydelig linie i Anja Behrens' iscenesættelser og Christian Albrechtsens scenografie

Medvirkende: MARINA BOURAS, JEPPE MARLING, FANNY BERNTH, HENRIK BIRCH

Scenograf: CHRISTIAN ALBRECTHSEN
Instruktør: ANJA BEHRENS

Elektra

Torsdag den 6. juni 2024, kl. 17.
Halmtorvet 9B, København V
CPH Stage. Ny dansk dramatik. Aldersgruppe: Fra 15 år. Varighed: 70 min uden pause..

ELEKTRA er tragedien om den unge kvinde, der blind af raseri er besat af tanken om at slå sin mor ihjel for at hævne sin fars død. Men ELEKTRA er ligeså meget en sårbar dannelseshistorie og en fortvivlet kamp om retten til at kunne bestemme over eget liv.

Elektra er fanget i et ubrydeligt mønster af besatte følelser, hvor hun både har en uudholdelig længsel efter moderkærlighed, og samtidig er fikseret i at forgude en ikke-tilstedeværende faderfigur. Et mønster, fyldt med følelser af afsky, afvisning og skam, der fylder så meget, at der ikke er plads til hende selv

Medvirkende: Asta August, Peder Holm Johansen, Lotte Andersen

Kassandra

Kassandra

Torsdag den 6. juni 2024, kl. 20.
Halmtorvet 9B, København V
CPH STAGE. Ny dansk dramatik. Aldersgruppe: Fra 15 år. Varighed: 60 min uden pause..

I den græske mytologi er Kassandra en trojansk prinsesse som guden Apollon forelsker sig i og giver evnen til at spå. Men da Apollons kærlighed ikke er gengældt af Kassandra, ændrer han sin gave til en forbandelse. Nok kan Kassandra se fremtiden, men ingen tror på hendes forudsigelser og til sidst bliver hun henrettet for sine påstande. Dette sker da Kassandra var ung for mange, mange år siden, da verden endnu var ny.

Benedikte Hansen er KASSANDRA i denne afsluttende forestilling i FURIER trilogien, skabt af instruktør Anja Behrens og scenograf Christian Albrechtsen, som fortolker kvindefigurer fra de græske myter. KASSANDRA er et nyskrevet værk af dramatiker Marie Bjørn

Medvirkende: Benedikte Hansen

Videodesigner: Simon Sumborg
Dramaturg: Karen-Maria Bille
Instruktørassistent: Mille Linberg Hansen
Fotograf: Emilia Therese

Fædra

Lørdag den 8. juni 2024, kl. 14.

Medvirkende: MARINA BOURAS, JEPPE MARLING, FANNY BERNTH, HENRIK BIRCH

Scenograf: CHRISTIAN ALBRECTHSEN
Instruktør: ANJA BEHRENS

FURIER

Lørdag den 8. juni 2024, kl. 14.

Elektra

Lørdag den 8. juni 2024, kl. 17.

Medvirkende: Asta August, Peder Holm Johansen, Lotte Andersen