Strandingsmuseum St. George og Marinarkæologisk Center

6990 Ulfborg
Åbent: Åbent hver dag kl. 10.00 - 17.00
Entré: Voksne: 95,- Fri entré op til 18 år ifølge med voksen

Strandingsmuseum St. George ligger på kanten af Vesterhavet og bruger interaktive udstillinger til at vise dramatiske strandinger ved den farlige jyske vestkyst.

Det spændende museum egner sig til både små og store. Du oplever fortællinger om liv og død, heltemod og næstekærlighed - og om kystbefolkningens møde med søfolk, skibe og varer fra hele verden.

I centrum er en af verdenshistoriens største strandingskatastrofer, der skete ud for Thorsminde i julen 1811, hvor de to engelske linjeskibe HMS St. George og HMS Defence gik på grund under en orkan. Du følger de to skibe på deres sidste rejse og lærer om livet ombord gennem de mange genstande, som dykkere har bjærget fra vragene.

Oplev også St. Georges imponerende ror i tårnet, hvorfra der er en flot udsigt ud over havet, havnen og Thorsminde by. Gå på opdagelse, lyt, se og leg dig gennem museets stemningsfulde udstillinger fra toppen af tårnet ned til marinarkæologens eventyrlige univers, hvor du kan lege på havets bund uden at blive våd.

Besøg også museumsbutikken og nyd den prisvindende arkitektur, mens I leger på den udendørs maritime legeplads. Velkommen på Strandingsmuseum St. George.

Viser 3 events fra/efter 29. mar. 2024

Strandingsmuseum: Kom tæt på de strandede skibe
29 Mar Historisk

Strandingsmuseum: Kom tæt på de strandede skibe

Fredag den 30. juni 2023 til onsdag den 31. december 2025, 10:00 - 17.00.
Pris: Entré: Fri entré for alle op til 18 år
Vesterhavsgade 1E, Thorsminde, Ulfborg
Unikke, interaktive udstillinger om dramatiske strandinger: På Strandingsmuseum St. George kommer du tæt på to af verdenshistoriens største strandinger, hvor mange mennesker mistede livet ud for den jyske vestkyst. Altid fri entré op til 18 år..

Strandingsmuseum St. George i Thorsminde ligger på kanten af Vesterhavet og er en oplevelse for alle sanser og for hele familien.

Gå på opdagelse i vores fem gallerier, hvor fortæller vi om dramatiske og historiske strandinger ved den jyske vestkyst og befolkningens møde med strandede søfolk fra hele verden.

Tag børn og børnebørn med rundt i den unikke, interaktive udstilling, hvor I blandt andet lærer om to af verdenshistoriens største strandinger. Herunder skibet St. George, hvor næsten 1.400 mennesker mistede livet.

Prøv også den sjove og udfordrende legeplads foran museet med udsigt til vandet. Der kan klatres, graves, udforskes og køres på svævebane.

Se aktuelle priser og åbningstider her.

Følg os gerne på Facebook og Instagram
Særudstilling: Draget mod dybet
29 Mar Historisk

Særudstilling: Draget mod dybet

Torsdag den 8. februar 2024 til fredag den 31. oktober 2025, 10:00 - 17:00.
Pris: Entré: Fri entré for alle op til 18 år i følge med en voksen
Vesterhavsgade 1E, Thorsminde, Ulfborg
Besøg Strandingsmuseum St. George på kanten af Vesterhavet og oplev særudstillingen 'Draget mod dybet', der forener moderne kunst med fortællinger om fortidens undervandsarbejde og Danmarks allerførste dykkere. Udstillingen åbner 8. februar 2024..

Vi mennesker har altid været dybt fascinerede af havet og draget mod det, der gemmer sig under overfladen.

I en ny ekstraordinær særudstilling forener Strandingsmuseum St. George moderne kunst med fortællinger om fortidens undervandsarbejde og Danmarks allerførste dykkere.

Fire kunstnere bruger lyd, videokunst, interaktive skulpturer, glasprint og grafiske tryk til at fortolke og formidle deres syn på den undersøiske verden og havet. I udstillingen møder vi også nogle af de mange væsener, der lever på skibsvrag på havets bund. Når skibe går ned, skaber de nemlig levesteder for mange arter.

Særudstillingen bliver koblet sammen med en række events i løbet af 2024. Her vil Strandingsmuseum St. George danne rammen om seks 'Eventyrlige aftener', hvor musikere og fortællere vil indhylle børn og voksne i et forunderligt univers med havet og den undersøiske verden som tema
For børn: Tag med på gratis bogstavjagt på Strandingsmuseet
29 Mar For børn

For børn: Tag med på gratis bogstavjagt på Strandingsmuseet

Søndag den 24. marts til mandag den 1. april 2024, 10-17.
Pris: Entré: Fri entré for alle op til 18 år
Vesterhavsgade 1E, Thorsminde, Ulfborg
Tag på Strandingsmuseum St. George i påsken, hvor I kan hoppe i påskeharens fodspor og måske finde alle de hemmelige ledetråde. Børn og unge under 18 år kommer altid gratis ind i følgeskab med en voksen. Velkommen til en unik museumsoplevelse..

Den drilske påskehare er god til at gemme både æg og bogstaver, og vi får brug for skarpe børneøjne for at finde dem alle.

Kom og hjælp os: På Strandingsmuseet i Thorsminde glæder vi os til at tage imod både store og små gæster, som vil begive sig på bogstavjagt rundt i museet, der strækker sig hele fem etage fra kælder til udsigtstårn.

Strandingsmuseet ligger på kanten af Vesterhavet og byder på unikke oplevelser for både alle. Besøg også den sjove, maritime legeplads ved museet.

Velkommen i Thorsminde i påsken 2024, hvor der er masser af oplevelser for hele familien