Højskolen Marielyst

Bøtøvej 2, Marielyst
4873 Væggerløse

Højskolen Marielyst er en statsanerkendt folkehøjskole, som arrangerer korte kurser hele året, fortrinsvis rettet mod personer med en lang livserfaring. På alle kurser er der flere overordnede temaer samt en række almene højskolefag. Højskolen har plads til 84 kursister fordelt på 24 enkeltværelser og 36 dobbeltværelser, alle med eget bad og toilet. Højskolen er beliggende i en charmerende og moderniseret firlænget gård, der tidligere var sommerpensionat, hvor alt er i ét plan. Desuden råder skolen over en fantastisk koncertsal. I koncertsalen foregår en række arrangemeneter, som er åbne for alle. Og altså ikke kun er et tilbud til kursisterne på skolen

Viser 12 events fra/efter 28. mar. 2024

Folkekøkken & Foredrag: Jørgen de Mylius
3 Jun Foredrag

Folkekøkken & Foredrag: Jørgen de Mylius

Mandag den 3. juni 2024, 18:00-21:30.
Pris: Entré: 150 / 300
Højskolen Marielyst,
Bøtøvej 2, Marielyst, Væggerløse
Hør Jørgen de Mylius fortælle om sit imponerende virke igennem 60 år og om, hvordan musikken i den grad har har beriget hans liv..

Det er efterhånden over 60 år siden, at Jørgen de Mylius sparkede døren ind hos DR og fik popmusik ud i æteren. I foredraget "Tak for al musikken" kigger han tilbage på en lang karriere og viser billeder undervejs. Her er fortællinger om starten på DR med programmer som Efter skoletid og Top20, hvor popmusikken var så ildeset, at Jørgen de Mylius i en periode selv købte plader, som DR ikke ville have i deres arkiv, fordi de ikke mente det var noget for den danske befolkning.

Beretninger fra Melodi Grand Prix

Aftenen byder naturligvis også på beretninger fra tiden på TV, hvor Jørgen de Mylius har spillet en stor rolle både på skærmen og som tilrettelægger af utallige programmer. "Mylle" fortæller bl.a. anekdoter fra Melodi Grand Prix, hvor han i 1978 fik værtsdebut og efterfølgende medvirkede som vært og tilrettelægger af 11 danske Melodi Grand Prix'er (og 21 gange deltog som kommentator ved Eurovision). Der bliver også røverhistorier om programmer som Eldorado, Superchancen, Hit med sangen m.fl.

Fra Beatles til Schwarzenegger

Med et mangeårigt journalistisk virke med særlig fokus på populærmusikken, har Jørgen de Mylius mødt et væld af danske kunstnere og udenlandske superstjerner som Beatles, Rolling Stones, Julio Iglesias, Tom Jones og Cliff Richard samt en del af Hollywoods største stjerner som bl.a. Kevin Costner, Walther Matthau og Arnold Schwarzenegger. Måske falder der også en anekdote (eller fem) af fra nogle af disse møder.

Med Jørgen de Mylius imponerende virke igennem 60 år venter der publikum masser af spændende historier, hvor han fortæller om, hvordan musikken i den grad har har beriget hans liv, og hvilken betydning den har haft, og dermed gjort Mylius til den, han er. De over 60 professionelle år startede lige så forunderligt som forløbet har været. Inde i varmen det ene øjeblik, ude i kulden det næste. Men altid med en tro på, at der var nogen, der ville have udbytte af det, Jørgen de Mylius lavede.

Foredraget er arrangeret i samarbejde med LOF Lolland Falster.

Billetter

Spisningen til Folkekøkken & Foredrag foregår på Højskolen Marielyst kl. 18.00 og foredraget kl. 19.30. Deadline for billetkøb med spisning er kl. 12.00 på dagen. Vær opmærksom på, at spisningen foregår i bedste folkekøkkenstil, hvor man sidder til bords med andre
Seniorfestivalen 2024. 24. juli - 25. juli 2024
25 Jul Andet/Ukendt

Seniorfestivalen 2024. 24. juli - 25. juli 2024

Torsdag den 25. juli 2024, kl. 10.
Pris: Entré: 45-805 kr Køb/bestil billet
Højskolen Marielyst,
Bøtøvej 2, Marielyst, Væggerløse
Festivalen for de rigtigt voksne. Anne Dorte Michelsen, Ivan Pedersen + mange, mange flere! Kom med til et brag af en festival, når vi omdanner højskolens park til den hyggeligste festivalplads..

Danmarks eneste festival for seniorer byder på knapt 50 arrangementer med alt fra store og intime koncerter, talks, foredrag, debatter og dans fra morgen til aften fordelt på fire scener ude og inde. Glæd dig til Anne Dorte Michelsen, Ivan Pedersen & Danmarks Næstbedste Trio, Jesper Lohmann, Young Flowers, Kaya Brüel & Ole Kibsgaard, Back to Back samt Paul Banks & Jakob Dinesen for bare at nævne nogle få!

Husk egen festivalstol.

Hunde ikke tilladt.