Hadsten Højskole

19 Apr Andet

Mandag den 1. januar til lørdag den 1. juni 2024
Østergade 49, Hadsten
Kom og besøg os på Hadsten Højskole. Du kan bestille en rundvisning, lige når det passer dig..

Vi viser både rundt i hverdage og weekender. Kom og fornem højskolelivet, mød nogle nuværende elever og se vores forskellige faciliteter.

Ring til os på tlf: 8698 0199 eller skriv til info@hadstenhojskole.dk. Du kan også udfylde rundvisnings-formularen på vores hjemmeside.

Vi vil glæde os til at byde dig velkommen
Den flagrende skønhed
23 Apr Foredrag

Den flagrende skønhed

Tirsdag den 23. april 2024, kl. 19-21.
Sommerfugle i natur og kultur - Foredrag v. Michael Stoltze
23 Apr Foredrag

Sommerfugle i natur og kultur - Foredrag v. Michael Stoltze

Tirsdag den 23. april 2024, kl. 19:00.
Østergade 49, Hadsten
AFTENFOREDRAG: Oplev biolog, forfatter, fotograf og ph.d. i danske sommerfugle Michael Stoltze på Hadsten Højskole den 23. april 2024..

Sommerfugle i natur og kultur

Siden barndommen på Nordbornholm har sommerfugle været Michael Stoltzes store passion. Han var leder af en landsdækkende undersøgelse af sommerfuglenes udbredelse, skrev Ph.d. om

Danmarks dagsommerfugle og flere bøger om emnet. Han arbejder fortsat intensivt med sommerfugle i naturen, fotograferer og skriver og giver råd om, hvordan man passer på dem og får flere sommerfugle i natur og haver.

Et meget farverigt billedforedrag med fortællinger, som vil overraske de fleste. Blandt andet baseret på Michael Stoltzes bog "Danske dagsommerfugle" og artiklen "Den flagrende skønhed".

Arrangementet er et samarbejde med Vilde Vissing v. Vissing Meninghedsråd i forbindelse med Favrskovs Klimauger.

Tid og sted: 23. april kl. 19.00 på Hadsten Højskole

Tilmelding og pris: Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding. Billetter kan bookes fra den 15. februar. Link til billetter - åbner den 15. februar.
2 Jun Andet

Søndag den 2. juni til tirsdag den 31. december 2024

Vi vil glæde os til at byde dig velkommen
Grundlovsdag på Hadsten Højskole

Onsdag den 5. juni 2024, kl. 14:00.
Østergade 49, Hadsten
Kom til Grundlovsmøde på Hadsten Højskole onsdag den 5. juni 2024 kl. 14.00 - 17.00..

Vi fejrer den traditionsrige dag her på højskolen og indbyder alle, der har lyst til at fejre dagen, sammen med os.

Vi får besøg af journalist Jakob Skaaning fra Zetland, der vil holde dette års grundlovstale. I løbet af eftermiddagen skal vi synge fra højskolesangbogen og høre skolens dygtige kor og bands optræde. Vi smider pølser på grillen, og der vil være mulighed for at købe øl og vand. Højskolen byder på kaffe eller te.

Vi håber på en god og festlig dag sammen med jer - vel mødt.

Der er fri entre
Forstanderinden taler ud - Foredrag v. Else Mathiassen
11 Sep Foredrag

Forstanderinden taler ud - Foredrag v. Else Mathiassen

Onsdag den 11. september 2024, kl. 19:00.
Pris: Entré: 50 kr
Østergade 49, Hadsten
Oplev tidligere højskoleforstander og fortæller Else Mathiassen med foredraget "Forstanderinden taler ud", hvor hun blandt andet fortæller om at blive portrætteret i Stine Pilgaards populære bog "Meter i Sekundet"..

"Forstanderinden banker på tre gange lige efter hinanden og åbner selv døren. Sådan gør vi herude, siger hun, da jeg ser overrasket ud".

Med veninden Stine Pilgaards bog "Meter i sekundet" som baggrund vil fortæller, danser, foredragsholder og tidl. forstander på Vestjyllands Højskole, fortælle om sit liv.

Om at forfølge drømme igen og igen. Om at gå egne veje, og alligevel følge et usynligt mønster. Om et at begynde ny karriere som 60 årig. Om at blive portrætteret i en bog og kunne se ind i forfatterværkstedet.

En diskussion af bogens syn på højskoleliv, aktivisme, livets langt fra storbyen, magt, kald, familieliv og venskab. Alt sammen kombineret med fællessange af Stine Pilgaard. m.fl. Og en lille smule dans.

Efter foredraget vil der blive serveret kaffe og kage i højskolens spisesal.

Tid og sted: 11. september kl. 19.00 på Hadsten Højskole

Tilmelding og pris: Foredraget koster 50 kr. Tilmelding sker på mail til info@hadstenhojskole.dk. Der betales via MobilePay til 36527 i forbindelse med tilmeldingen
Hvorfor er lykken så lunefuld? - Foredrag v. Bjørn Rabjerg
10 Okt Foredrag

Hvorfor er lykken så lunefuld? - Foredrag v. Bjørn Rabjerg

Torsdag den 10. oktober 2024, kl. 19:00.
Pris: Entré: 50 kr
Østergade 49, Hadsten
Vi jager rundt efter lykken, men den er svær at finde, og når den er der, forsvinder den igen. Oplev Bjørn Rabjerg med foredraget "Hvorfor er lykken så lunefuld?"..

Vi jager rundt efter lykken, men den er svær at finde, og når den er der, forsvinder den igen. Man kan fristes til at sige, at når man griber efter den, forsvinder den hurtigt ud mellem fingrene på os- fx fordi vi skuffes over det, vi griber ud efter, eller fordi vi ikke kan bevare det værdifulde, når det er fundet. Men hvorfor er lykken så lunefuld?

I dette foredrag vil vi betragte lykken og menneskets jagt efter den fra to forskellige vinkler, nemlig Danmarks to største filosofiske og teologiske tænkere, Søren Kierkegaard og K.E. Løgstrup. Måske netop fordi de ikke lever i vor egen tid, kan deres blikke på menneskelivet give os værdifulde indsigter, som går på tværs af de forestillinger om livet, som vi går ud fra i dag.

Bjørn Rabjerg er filosofilærer på Hadsten Højskole og tidligere forsker og leder af Løgstrup Arkivet ved Aarhus universitet. Han er bl.a. forfatter til bogen Løgstrup & Kierkegaard (2018).

Efter foredraget vil der blive serveret kaffe og kage i højskolens spisesal.

Tid og sted: 10. oktober kl. 19.00 på Hadsten Højskole